Psihodinamica organizaţiilor. De la înţelegere la conducere
DESCRIERE
Cum putem recunoaşte conflictul care se află la baza problemelor apărute într-o organizaţie? Cum stabilim momentul potrivit pentru o intervenţie? Cum pot fi discutate cu personalul problemele delicate legate de restructurarea, schimbarea sau dezvoltarea unui sistem de muncă? Cum se poate ajunge la o colaborare eficientă cu alte companii? Autorii ne propun o abordare psihodinamică a acestor probleme, oferind atât o prezentare teoretică a principiilor de bază ale aplicării psihologiei dinamice în organizaţii, cât şi un ghid pentru utilizarea acestei abordări în rezolvarea problemelor ce apar în organizaţiile aflate în schimbare. În plus, ne oferă descrieri detaliate ale unor intervenţii pe care le-au realizat în cazul unor organizaţii ce se confruntau cu diferite probleme generate de extinderea activităţii, lipsa de eficienţă, schimbarea generaţiilor de proprietari, necesitatea de a colabora eficient cu alte organizaţii în cadrul unor proiecte comune. Scrisă într-un limbaj clar, cartea se adresează atât managerilor şi consultanţilor interesaţi de creşterea profunzimii şi eficienţei intervenţiilor lor, cât şi tuturor celor interesaţi de psihologia organizaţională.
Leopold Vansina este profesor de psihologie organizaţională, comportament organizaţional la Catholic University of Leuven şi Universite Catholique de Louvain-la Neuve.
Marie-Jeanne Vansina-Cobbaert este psihanalist formator şi supervizor în Belgian Psychoanalytic Society, The European Psychoanalytic Federation şi International Psychoanalytic Association.
Cuprins
Despre autori
Colaboratori
Mulţumiri
Introducere generală
Partea întâi. O perspectivă psihanalitică asupra grupurilor şi organizaţiilor
Introducere
Bibliografie
Capitolul 1: Procese mentale primare, originare
Ilustrări
Transformări în paşi mici
Bibliografie
Capitolul 2: Limbaje din altă lume
Limbajul imaginilor
Limbajul acţiunilor
Limbajul relaţiilor
Folosirea informaţiilor din „Atlantida"
Bibliografie
Capitolul 3: Structuri de sprijinire a procesului
Susţinere şi conţinere
Fenomenele tranziţionale
Bibliografie
Capitolul 4: Comportamente şi procese defensive
Mecanisme de apărare individuale
Mecanisme de apărare de grup
Apărări sociale
Refularea socială
Strategii defensive
Lucrul cu apărările şi elaborarea lor
Concluzii
Bibliografie
Capitolul 5: Capacitatea de a trăi creativ şi importanţa sa în viaţa organizaţională
Originile şi funcţionarea capacităţii de a trăi creativ
Distructivitatea în contextul traiului creativ
Bibliografie
Partea a doua. O abordare psihodinamică
Introducere
Capitolul 6: Psihodinamica: un domeniu de studiu şi o abordare
Câteva diferenţe majore faţă de psihanaliză
O încercare de definire a psihodinamicii
Crearea structurilor de sprijinire a procesului
Lucruri mici care contează: o privire asupra potenţialelor beneficii neglijate ale unei abordări psihodinamice a problemelor organizaţionale
Comentarii de încheiere
Bibliografie
Capitolul 7: „Eu" în situaţia problematică
Problema definirii problemei
Construirea continuităţii
„Eu" la terminarea unui proiect
Transferul şi contratransferul în practica noastră
Bibliografie
Capitolul 8: Grupul ca vârf al aisbergului: localizarea problemelor în contextul lor
Introducere
Echipele de management ca vârf al aisbergului
Aisbergul în echipele de proiect
Mecanisme de importare şi exportare a problemelor
Rezumat
Bibliografie
Capitolul 9: A fi în „aici-şi-acum" şi a lucra cu aceste experienţe
Diferite moduri mentale de a fi prezent
Relevanţa lucrului cu sau fără cadre de referinţă specifice în „aici-şi-acum"
De la interpretări la crearea de sens
Concluzii
Bibliografie
Capitolul 10: Arta trecerii în revistă: o piatră unghiulară a învăţării organizaţionale
Trecerea în revistă
Ce poate fi trecut în revistă?
Când să trecem în revistă şi cu ce frecvenţă?
Treceri în revistă speciale sau instituţionalizate
Cum să faci o trecere în revistă?
Condiţii ale trecerii în revistă
Rolul şi poziţia persoanei (persoanelor) care conduce trecerea în revistă
Limitele învăţării din trecerea în revistă
Bibliografie
Partea a treia. Abordarea psihodinamică în proiecte de consultanţă şi cercetare-acţiune
Introducere
Capitolul 11: Înţelegerea şi lucrul cu dinamicile organizaţionale: adaptarea la dezvoltarea organizaţională
Partea 1: Declanşarea conştientizării şi crearea unei baze de acţiune în cadrul organizaţiilor
Workshopul pilot
Al doilea workshop
Al treilea workshop
Relevanţa planului
Partea 2: Elaborarea schemelor preliminare
Cele şase workshopuri de câte două zile
Înţelegerea şi abordarea dinamicii organizaţionale: discuţii
Bibliografie
Capitolul 12: Transformarea: speranţă, iluzie şi realitate. Transformările din cadrul unei corporaţii familiale internaţionale
Partea 1: Proiectul de consultanţă
Actorii din cadrul sistemului
„Structurile minime" şi „timpul şi spaţiul"
Partea 2: Ce sens au avut transformările realizate
Ce se poate învăţa din experienţa de consultanţă şi clarificările conceptuale, pentru dezvoltarea practicii consultanţilor organizaţionali şi a managerilor?
Bibliografie
Capitolul 13: Reproiectarea participativă: restructurarea strategică a unei fabrici prin metoda cercetare–acţiune
Partea 1: Proiectul
Istorie şi context
Rolul, abordarea şi intenţiile mele
Prima fază: Explorarea companiei în mediul său
Faza a doua: Implicarea angajaţilor în reproiectarea operaţiilor, pentru crearea unei noii strategii de producţie
Faza a treia : Schimbarea proprietarului şi implementarea
Partea 2: Rezultatele obţinute în organizaţie şi descoperirile cercetărilor realizate
Rezultatele studiului asupra reproiectării participative
Procesul schimbării organizaţionale reuşite
Învăţarea rezultată din cercetarea-acţiune
Concluzii
Bibliografie
Capitolul 14: Lucrul în afara graniţelor organizaţionale: înţelegerea şi lucrul cu dinamica intergrupală
Introducere
Partea 1: Dificultăţile psihologice ale lucrului în afara graniţelor organizaţionale
Semnificaţia colaborării
Clubul de iahting
Partea 2: Ajutarea grupurilor şi organizaţiilor în dezvoltarea unei colaborări fructuoase
Crescătoriile de scoici: conflicte de interese între natură şi economie
Colaborarea în sectorul construcţiilor
Schimbarea organizaţională a unui azil
Centrul de urgenţe medicale
Partea 3: Dinamica, practicile, principii
Lucrul cu întregul sistem
Lucrul cu psihodinamicile conflictului şi colaborării
Conducerea colaborării
Explorări prin „de ce?"
Concluzii
Bibliografie
Glosar
Leopold Vansina este profesor de psihologie organizaţională, comportament organizaţional la Catholic University of Leuven şi Universite Catholique de Louvain-la Neuve.
Marie-Jeanne Vansina-Cobbaert este psihanalist formator şi supervizor în Belgian Psychoanalytic Society, The European Psychoanalytic Federation şi International Psychoanalytic Association.
Cuprins
Despre autori
Colaboratori
Mulţumiri
Introducere generală
Partea întâi. O perspectivă psihanalitică asupra grupurilor şi organizaţiilor
Introducere
Bibliografie
Capitolul 1: Procese mentale primare, originare
Ilustrări
Transformări în paşi mici
Bibliografie
Capitolul 2: Limbaje din altă lume
Limbajul imaginilor
Limbajul acţiunilor
Limbajul relaţiilor
Folosirea informaţiilor din „Atlantida"
Bibliografie
Capitolul 3: Structuri de sprijinire a procesului
Susţinere şi conţinere
Fenomenele tranziţionale
Bibliografie
Capitolul 4: Comportamente şi procese defensive
Mecanisme de apărare individuale
Mecanisme de apărare de grup
Apărări sociale
Refularea socială
Strategii defensive
Lucrul cu apărările şi elaborarea lor
Concluzii
Bibliografie
Capitolul 5: Capacitatea de a trăi creativ şi importanţa sa în viaţa organizaţională
Originile şi funcţionarea capacităţii de a trăi creativ
Distructivitatea în contextul traiului creativ
Bibliografie
Partea a doua. O abordare psihodinamică
Introducere
Capitolul 6: Psihodinamica: un domeniu de studiu şi o abordare
Câteva diferenţe majore faţă de psihanaliză
O încercare de definire a psihodinamicii
Crearea structurilor de sprijinire a procesului
Lucruri mici care contează: o privire asupra potenţialelor beneficii neglijate ale unei abordări psihodinamice a problemelor organizaţionale
Comentarii de încheiere
Bibliografie
Capitolul 7: „Eu" în situaţia problematică
Problema definirii problemei
Construirea continuităţii
„Eu" la terminarea unui proiect
Transferul şi contratransferul în practica noastră
Bibliografie
Capitolul 8: Grupul ca vârf al aisbergului: localizarea problemelor în contextul lor
Introducere
Echipele de management ca vârf al aisbergului
Aisbergul în echipele de proiect
Mecanisme de importare şi exportare a problemelor
Rezumat
Bibliografie
Capitolul 9: A fi în „aici-şi-acum" şi a lucra cu aceste experienţe
Diferite moduri mentale de a fi prezent
Relevanţa lucrului cu sau fără cadre de referinţă specifice în „aici-şi-acum"
De la interpretări la crearea de sens
Concluzii
Bibliografie
Capitolul 10: Arta trecerii în revistă: o piatră unghiulară a învăţării organizaţionale
Trecerea în revistă
Ce poate fi trecut în revistă?
Când să trecem în revistă şi cu ce frecvenţă?
Treceri în revistă speciale sau instituţionalizate
Cum să faci o trecere în revistă?
Condiţii ale trecerii în revistă
Rolul şi poziţia persoanei (persoanelor) care conduce trecerea în revistă
Limitele învăţării din trecerea în revistă
Bibliografie
Partea a treia. Abordarea psihodinamică în proiecte de consultanţă şi cercetare-acţiune
Introducere
Capitolul 11: Înţelegerea şi lucrul cu dinamicile organizaţionale: adaptarea la dezvoltarea organizaţională
Partea 1: Declanşarea conştientizării şi crearea unei baze de acţiune în cadrul organizaţiilor
Workshopul pilot
Al doilea workshop
Al treilea workshop
Relevanţa planului
Partea 2: Elaborarea schemelor preliminare
Cele şase workshopuri de câte două zile
Înţelegerea şi abordarea dinamicii organizaţionale: discuţii
Bibliografie
Capitolul 12: Transformarea: speranţă, iluzie şi realitate. Transformările din cadrul unei corporaţii familiale internaţionale
Partea 1: Proiectul de consultanţă
Actorii din cadrul sistemului
„Structurile minime" şi „timpul şi spaţiul"
Partea 2: Ce sens au avut transformările realizate
Ce se poate învăţa din experienţa de consultanţă şi clarificările conceptuale, pentru dezvoltarea practicii consultanţilor organizaţionali şi a managerilor?
Bibliografie
Capitolul 13: Reproiectarea participativă: restructurarea strategică a unei fabrici prin metoda cercetare–acţiune
Partea 1: Proiectul
Istorie şi context
Rolul, abordarea şi intenţiile mele
Prima fază: Explorarea companiei în mediul său
Faza a doua: Implicarea angajaţilor în reproiectarea operaţiilor, pentru crearea unei noii strategii de producţie
Faza a treia : Schimbarea proprietarului şi implementarea
Partea 2: Rezultatele obţinute în organizaţie şi descoperirile cercetărilor realizate
Rezultatele studiului asupra reproiectării participative
Procesul schimbării organizaţionale reuşite
Învăţarea rezultată din cercetarea-acţiune
Concluzii
Bibliografie
Capitolul 14: Lucrul în afara graniţelor organizaţionale: înţelegerea şi lucrul cu dinamica intergrupală
Introducere
Partea 1: Dificultăţile psihologice ale lucrului în afara graniţelor organizaţionale
Semnificaţia colaborării
Clubul de iahting
Partea 2: Ajutarea grupurilor şi organizaţiilor în dezvoltarea unei colaborări fructuoase
Crescătoriile de scoici: conflicte de interese între natură şi economie
Colaborarea în sectorul construcţiilor
Schimbarea organizaţională a unui azil
Centrul de urgenţe medicale
Partea 3: Dinamica, practicile, principii
Lucrul cu întregul sistem
Lucrul cu psihodinamicile conflictului şi colaborării
Conducerea colaborării
Explorări prin „de ce?"
Concluzii
Bibliografie
Glosar
Accesul clienţilor
-În curând...
-Promoţii
-- 75,00 leiPRP: 120,00 lei
- 70,00 leiPRP: 97,00 lei
RECENZII