Satori. Mari maestri zen

Satori. Mari maestri zen
Preț: 28,00 lei
Disponibilitate: în stoc
Autor:
Editura:
Anul publicării: 2013
Pagini: 256
Format: 14x20

DESCRIERE

Satori. Mari maestri zen


…adesea oamenii intreaba:

De ce faceti zazen?

Cu ce scop va asezati?

Care este beneficiul acestei activitati?

Maestrul Deshimaru ii ironiza deseori pe cei care il intrebau in permanenta de ce? de ce? de ce?

El povestea: "Cand eram tanar, i-am pus aceeasi intrebare lui Kodo Sawaki si el mi-a raspuns: «Zazenul nu foloseste la nimic».

Acest raspuns mi-a decis viata. M-am gandit atunci ca este demn si uimitor sa faci toate aceste eforturi fara nici un scop, caci viata spirituala cea mai inalta nu poate fi atinsa decat atunci cand nu mai exista nici cautarea profitului, nici teama de a pierde."

In ceea ce priveste intrebarea "De ce practicati zazen?", nu poate fi vorba de un raspuns sincer decat in una din cele trei ipostaze: din calcul sau interes, din obligatie sau datorita unei minti complicate.

Numai cand toate "de ce"-urile sunt uitate in mod natural, zazenul devine zazen si exprima automat forma sa maiestuoasa.

Kodo Sawaki spunea: "Oamenii sunt complet incurcati in iluziile lor si nimic nu arata mai clar nascocirile lor derizorii decat zazenul. Cand transcendem complicatiile realitatii, ne contemplam propria viata din perspectiva elevata a unei lumi infinite." Etienne Mokusho Zeisler

…………………..

Aceasta carte nu este una obisnuita. Ea a aparut datorita lui Buddha. In mod inconstient, natural, s-a nascut de la sine. Cartea contine scurte texte prezentand viata unora dintre marii maestri ai Zenului.

In toate scrierile Zen aflam povestea tiglei, despre care Mokusho Zeisler a notat urmatoarele: "Nici un invatat nu va crede ca Nangaku vorbea serios atunci cand spunea ca slefuieste tigla pentru a face din ea o oglinda, si totusi acest punct este esenta invataturii pe care o transmite lui Baso."

De ce ar trebui sa ne limitam gandirea la gandurile mediocre? Daca omul de rand nu vede intr-o tigla decat o bucata de pamant ars, nu va vedea niciodata natura lui Buddha in cineva. In definitiv, Dumnezeu nu a creat omul din tarana?

Aceasta privire noua, aceasta metamorfoza totala a mintii este tocmai zazenul. Cand exista zazenul transmis corect, toate tiglele si toate fenomenele se reflecta in el liber, iar aceasta minte este atunci Buddha.

Intelepciunea lui Buddha este la fel, "ea tasneste din viata, trecand prin toti porii pielii, iar lumina ei lumineaza intregul univers". Nici o actiune constienta nu o poate imblanzi si nici o norma nu o poate limita. Acesta a fost si sensul ultimelor cuvinte ale lui Baso.

La sfarsitul vietii, el a spus unui calugar care-si facea griji din cauza sanatatii lui: "Buddha cu fata de soare, Buddha cu fata de luna." Buddha cu fata de soare traieste pe lume o mie opt sute de ani, Buddha cu fata de luna numai o zi si o noapte.

Cat de lunga este in realitate viata unui Buddha?

Baso nu a mai adaugat nimic, a facut baie, s-a asezat in zazen si a murit.» Maestrul Myoken


Fragmente din carte:


…totuşi, oamenii sunt supuşi iluziei. Ei ignoră faptul că propria lor minte este Buddha. Altminteri, nu ar căuta un Buddha în afara minţii.

Un Buddha nu-l salvează pe un Buddha. Dacă vă veţi folosi mintea pentru a căuta un Buddha, nu-l veţi vedea pe Buddha. Câtă vreme căutaţi un Buddha altundeva, nu veţi vedea niciodată că propria voastră minte este Buddha.

Nu folosiţi un Buddha pentru a venera un Buddha. Şi nu folosiţi mintea pentru a invoca vin Buddha. Un Buddha nu recită sutre. Un Buddha nu urmează precepte. Şi un Buddha nu încalcă precepte. Buddha nu respectă şi nu încalcă nimic. Un Buddha nu face bine sau rău.

Pentru a găsi un Buddha, trebuie să vă vedeţi propria natură. Oricine îşi vede propria natură este un Buddha.

Invocarea lui Buddha, recitarea sutrelor, ofrandele şi respectarea preceptelor sunt toate zadarnice dacă nu vă vedeţi propria natură.

Invocarea lui creează karmă bună, recitarea sutrelor dezvoltă o memorie bună; respectarea preceptelor provoacă o renaştere bună, iar ofrandele aduc beneficii în viitor - dar nu duc la un Buddha...

Pentru a găsi un Buddha, tot ce aveţi de făcut este să vă vedeţi propria natură. Natura voastră este Buddha. Iar Buddha este persoana care este liberă: liberă de planuri, liberă de griji. Dacă nu vă vedeţi propria natură şi căutaţi fară încetare altundeva, nu veţi găsi niciodată un Buddha. Adevărul este că nu e nimic de găsit...


CUPRINS:


Cuvant Inainte
Interviu cu Etienne Zeisler


Satori - Mari Maestri Zen


Bodhidharma
Hui-Neng (Eno)
Yoka Daishi
Sekito Kisen
Baso Doitsu

Hyakujo Ekai
Obaku Kuin
Joshu Shinsai
Tozan Ryokai
Sozan Honyaku

Ungo Doyo
Ummon Bunen
Fuyo Dokai
Wanshi Shogaku
Ekai Mumon
Tendo Nyojo

Dogen Kigen
Koun Ejo
Daigu Ryokan
Kodo Sawaki
Taisen Deshimaru

Glosar

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.029 sec