Managementul cunoasterii in societatea informationala

Managementul cunoasterii in societatea informationala
Preț: 23,00 lei
Disponibilitate: în stoc
Editura:
Anul publicării: 2011
Pagini: 240
Format: 17x24
Categoria: Management

DESCRIERE

Dacă principala caracteristică a societăţii moderne este cunoaşterea, atunci producţia, reproducţia, distribuţia şi realizarea de cunoaştere nu pot evita de a fi politizate. Una dintre cele mai importante probleme cu care vom fi confruntaţi în următoarea perioadă va fi cum să monitorizăm şi să controlăm cunoaşterea. Aceasta va duce la dezvoltarea unei ramuri noi a politicii ştiinţei: politica cunoaşterii (knowledge policy). Politica cunoaşterii va regla volumul noii cunoaşteri, care creşte rapid în societate şi va influenţa dezvoltarea ei.

Cu siguranţă că această lucrare nu epuizează şi nu atinge întreaga problematică legată de managementul cunoaşterii, dar ea constituie un ghid pentru clarificarea principalelor aspecte ale acestei probleme.



Autorul



Cuprins
Cuvânt-înainte ..........................................................................................................................................9
Capitolul 1
Noţiuni esenţiale privind tehnologia informaţională..........................................................................11
1.1. Importanţa strategică a informaţiei în cadrul societăţii .....................................................................11
1.1.1. Evaluarea informaţiei ..............................................................................................................17
1.1.2. Legătura dintre informaţie şi întreprindere ..............................................................................19
1.1.3. O posibilă clasificare a informaţiilor ........................................................................................24
1.1.4. Impactul tehnologiei informaţionale asupra organizaţiilor .......................................................26
1.1.5. Tehnologii informaţionale esenţiale ........................................................................................32
1.2. Organizarea şi structurarea datelor ..................................................................................................36
1.2.1. Date elementare şi date structurate ........................................................................................36
1.2.2. Categorii de operaţiuni definite asupra datelor .......................................................................41
1.2.3. Modele de structuri de date ....................................................................................................43
1.2.4. Informatica utilizatorului final ...................................................................................................54
1.3. Diverse aspecte ale sistemelor informaţionale .................................................................................56
1.3.1. Importanţa sistemelor informatice ...........................................................................................57
1.3.2. Sistemul informaţional şi rolul său în cadrul organismelor economice....................................58
1.3.3. Clasificarea sistemelor informaţionale ....................................................................................62
1.3.4. Sistemul informatic ..................................................................................................................70
1.4. Importanţa serviciilor informatice......................................................................................................71
1.4.1. Particularităţile serviciilor ........................................................................................................71
1.4.1.1. Dezvoltarea şi diversificarea serviciilor .......................................................................71
1.4.1.2. Sistematizarea serviciilor ............................................................................................74
1.4.2. Conţinutul şi caracteristicile serviciilor ....................................................................................76
1.4.2.1. Componentele serviciilor ............................................................................................76
1.4.2.2. Caracteristicile serviciilor ............................................................................................79
1.4.3. Perfecţionarea serviciilor .........................................................................................................80
1.4.3.1. Concentrarea ofertei spre client..................................................................................80
1.4.3.2. Factori determinanţi în calitatea serviciilor ..................................................................83
1.4.4. Serviciile informatice ...............................................................................................................85
1.4.5. Ciber-Comunicarea .................................................................................................................87
Managementul cunoaşterii în societatea informaţională
6
Capitolul 2
Informaţia în viziunea organizaţiei ......................................................................................................89
2.1. Societatea informaţională .................................................................................................................89
2.1.1. Tehnologia informaţiei – internetul ..........................................................................................91
2.1.2. „e” – viitorul prefix al vieţii noastre ..........................................................................................91
2.1.2.1. e-commerce – cum să demarezi propria ta afacere ...................................................92
2.1.2.2. e-business – modele de afaceri pe internet ................................................................92
2.1.2.3. e-governance ..............................................................................................................92
2.1.2.4. e-communities ............................................................................................................93
2.1.3. Convergenţa tehnologiilor informaţiei şi comunicaţiilor. Internet computing ...........................93
2.1.4. Schimbarea relaţiei dintre furnizorul şi utilizatorul sistemului ..................................................94
2.1.5. Perspective ale evoluţiei domeniului IT în România ...............................................................96
2.2. Organizaţia bazată pe cunoaştere ...................................................................................................98
2.2.1. Concepte de bază ...................................................................................................................98
2.2.2. Aspecte fenomenologice .......................................................................................................101
2.2.3. Managementul cunoaşterii organizaţionale ..........................................................................105
2.2.4. Implicaţii ...............................................................................................................................108
2.3. Perspective ale cunoaşterii organizaţionale ...................................................................................109
2.3.1. Contextul internaţional ..........................................................................................................109
2.3.2. Intervenţia transformatoare: orientări şi instrumente ............................................................111
2.3.3. Specificitate şi priorităţi în contextul românesc .....................................................................114
2.3.4. Scenarii alternative ...............................................................................................................115
2.4. Managementul cunoaşterii .............................................................................................................117
2.4.1. Cadrul general al cunoştinţelor .............................................................................................118
2.4.2. Surse generatoare de cunoştinţe ..........................................................................................121
2.4.3. Leadership-ul bazat pe cunoaştere .......................................................................................123
Capitolul 3
Managementul cunoaşterii organizaţionale......................................................................................129
3.1. Aspectele teoretice ale managementului organizaţiei şi tehnologia informaţiei .............................129
3.1.1. Concepte, definiţii, funcţii ale managementului .....................................................................129
3.1.2. Tehnologia informaţiei şi reingineria afacerilor .....................................................................133
3.1.3. Information Tehnology Infrastructure Library (ITIL) ..............................................................138
3.2. Importanţa managementului cunoaşterii în cadrul companiilor IT ..................................................140
3.2.1. Ce este managementul cunoaşterii? ....................................................................................140
3.2.2. Strategii în cadrul managementului cunoaşterii ....................................................................149
3.2.3. Perspectivele societăţii cunoaşterii în România şi etapele erei informaţiei ...........................153
3.2.4. Societatea cunoaşterii ...........................................................................................................154
3.2.5. Managementul cunoaşterii în cadrul unei companii IT ..........................................................157
3.2.5.1. Managementul schimbării de structuri organizaţionale.............................................157
3.2.5.2. Unificarea şi uniformizarea platformelor ...................................................................158
3.2.5.3. Managementul transferului de cunoştinţe .................................................................159
3.2.6. Perspective în domeniul IT&C ..............................................................................................160
3.3. Managementul proiectelor informatice ...........................................................................................160
3.3.1. Proiectarea şi elaborarea sistemului informaţional ...............................................................160
3.3.2. Managementul Proiectelor Software .....................................................................................163
3.4. Managementul strategic .................................................................................................................167
3.4.1. Conceptul de strategie şi Management strategic ..................................................................167
Cuprins
7
3.4.2. Componentele strategiei .......................................................................................................169
3.4.3. Managementul strategic în domeniul IT&C ...........................................................................178
Capitolul 4
Managementul organizaţiei informaţionale ......................................................................................181
4.1. Managementul marketingului .........................................................................................................181
4.1.1. Etape în evoluţia conceptului de marketing ..........................................................................181
4.1.2. Locul marketingului în cadrul sistemului de management ....................................................185
4.1.3. Locul managementului în teoria şi practica marketingului ....................................................187
4.1.4. Marketing-management în domeniul IT&C ...........................................................................188
4.2. Managementul resurselor umane şi cel operaţional ......................................................................191
4.2.1. Conceptul de resursă umană (HR) .......................................................................................191
4.2.2. Managementul modern al resurselor umane ........................................................................192
4.2.2.1. Către soluţii interactive: ERM – Employee Relationship Management .....................193
4.2.2.2. Recrutarea şi selecţia specialiştilor IT&C .................................................................195
4.2.2.2.1. On line sau networking? ............................................................................195
4.2.2.2.2. Selecţia candidaţilor ..................................................................................196
4.2.2.3. Provocări HR în industria IT&C.................................................................................197
4.2.3. Locul managementului operaţional al producţiei în managementul firmei ............................199
4.2.4. Obiectivele, sarcinile, principiile şi organizarea structurală a managementului
operaţional al producţiei.........................................................................................................201
4.2.5. Managementul operaţional în domeniul IT&C .......................................................................205
4.3. Managementul financiar .................................................................................................................206
4.3.1. Definiţii, atribuţii, obiective, funcţii ale managementului financiar .........................................206
4.3.2. Mecanisme, fluxuri şi cicluri financiare ..................................................................................209
4.3.3. Structura şi politica financiară a întreprinderii .......................................................................211
4.3.4. Sistemul informaţional financiar al întreprinderii ...................................................................213
4.4. Managementul cercetării-dezvoltării...............................................................................................219
4.4.1. Concepte şi noţiuni fundamentale .........................................................................................219
4.4.2. Descrierea funcţiilor managementului cercetării - dezvoltării ................................................220
4.4.2.1. Planificarea activităţilor de cercetare-dezvoltare ......................................................221
4.4.2.2. Organizarea activităţilor de cercetare-dezvoltare .....................................................229
4.4.2.3. Staffing-ul în domeniul cercetării-dezvoltării .............................................................230
4.4.2.4. Leading-ul în domeniul cercetării-dezvoltării ............................................................231
4.4.2.5. Controlul activităţilor de cercetare-dezvoltare...........................................................232
Bibliografie generală .............................................................................................................................233
Index figuri ............................................................................................................................................239
Index tabele ..........................................................................................................................................240

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.021 sec