Limba si literatura romana. Manual pentru clasa a VIII-a - Mariana Norel, Petru Bucurenciu, Mihaela Dragu

DESCRIERE

Acest manual scolar este realizat in conformitate cu Programa scolara aprobata prin OM nr 3393/28. 02. 201

Manualul de Limba si literatura romana pentru clasa a VIII-a trateaza aspecte diverse ale temei centrale, Reflectii asupra lumii, continuand experienta pozitiva din manualele pentru clasele a V-a, a VI-a si a VII-a, semnate de aceiasi autori.

Cele patru componente specifice disciplinei: lingvistica, interrelationala, estetica si culturala, sunt tratate in maniera integrata, avand caracter instrumental si formativ.

In cele sase unitati de invatare corespunzatoare subtemelor: Iubirea, cel mai frumos sentiment; Profesie, meserie, vocatie; Aventura cunoasterii; Istoria, radacinile neamului nostru;Lumea reala, lumea imaginara; Dincolo de orizontul nostru, domeniile de continut (comunicare orala, lectura, redactare, elemente de constructie a comunicarii, elemente de interculturalitate) sunt abordate integrat, oferindu-se modalitati variate de interpretare de text, de valorificare a fenomenului lingvistic in contexte multiple de comunicare.

Metodele diferite depredare-invatare-evaluare, de la cele traditionale (explicatie, conversatie, evaluare prin teste scrise etc.) la cele moderne (metoda cubului, a explozieistelare, a proiectului sau a investigatiei s. a.), dar si subiecteleinterdisciplinare abordate pe tot parcursul manualului aduc plusvaloareaacestuia. Toate acestea contribuie la formarea, exersarea si dezvoltarea competentelorspecifice prevazute in programa scolara, pregatind, astfel, elevul pentruevaluarea nationala.

Varianta digitala a manualului sprijina demersul instructiv-educativ, contribuind la dezvoltarea competentelor elevilor, prin situatii de invatare variate, adaptate stilurilor diferite de invatare.

...

"Este o stiinta sa faci manuale, chiar o arta. Aceasta se deprinde pe de o parte prin multa munca, pe de alta parte prin simplul fapt de a face manuale: devii bun facand mereu asta.

Este ceea ce demonstreaza autorii acestui foarte bun manual. De la primul facut, s-au perfectionat intr-atat, incat e evident (poate si pentru concurenta, care nu e deloc lipsita de vigoare, de idei) ca este cel mai bun manual facut de aceasta echipa. Sunt profesionisti ai scolii – didacticieni, metodisti – si au realizat manualul cu experienta de la catedra (insumate, experientele lor profesionale trec bine de 50 de ani). Au utilizat acele metode care se preteaza studiului complex, deopotriva analitic si sintetic, al textului literar. Exista in aceasta „carte” (cum zic elevii) o suma de metode aplicate cu rol de a pune elevul in contexte diferite de cunoastere – de la intelegerea nivelului fonetic al unui text literar pana la exprimarea argumentata a unor opinii personale, despre un text sau despre activitatea unui coleg.

Galeria de texte pe care se lucreaza este cu adevarat impresionanta: de la texte nonliterare, pana la texte destul de complexe, poate peste intelegerea celor mai multi elevi, cum este, de exemplu, un fragment dintr-o comedie a lui Caragiale, sau unele/multe texte de autori postbelici. De asemenea, importante sunt exercitiile care cer elevilor/utilizatorilor manualului sa reactualizeze cunostinte ori competente dobandite in anii anteriori si care trebuie folosite in acest puzzle al studiului limbii materne.

Se pune intrebarea fireasca in ce masura va reusi un elev de nivel mediu sa integreze corect si mai ales eficient toate notiunile de gramatica din manual (e) sau din programele scolare. (...) Exista o varietate de exercitii propuse, care merg, dupa un sistem docimologic corect, perfect dozat, bine cunoscut deautori, de la simplu la complex, de la munca individuala, la cea in echipa, de la aspecte textuale evidente spre intertext, suprasemantica sau chestiuni de substrat antropologic, ori de finete a interpretarii.

Cu alte cuvinte, este un manual foarte potrivit atat pentru elevii de elita cat si pentru cei care fac eforturi mai mari sa aprofundeze limba materna sau literatura culturii in care vietuiesc. Inainte de final, se cuvine amintita calitatea cea mai importanta a acestui manual – generozitatea literara, bogatia si diversitatea textelor, sentimentale variate pe care au mizat autorii (de la posibila neplacere pana la adevarata pasiune) pe care le pot experimenta elevii.

Conchizand, se poate afirma ca manualul realizat de echipa de fata este o provocare extrem de valoroasa si dificila pentru viitorii autori, este extrem de variat ca oferta a metodelor, a exercitiilor, a testelor sumative propuse si arata elevului cea mai buna fata a literaturii romane, chiar daca in domeniul teoriei limbii pare neprietenos.

Prof. dr. Neculai SAVIN
Profesor de limba si literatura romana la Colegiul National „Andrei Saguna” din Brasov

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0436 sec