Asaltul cetatii. Dosarul de securitate al lui G. Calinescu

Asaltul cetatii. Dosarul de securitate al lui G. Calinescu
Preț: 20,50 lei
Disponibilitate: în stoc
Editura:
Anul publicării: 2015
Pagini: 585
Format: 14x20
Categoria: Istorie

DESCRIERE

O carte explozivă despre viaţa reală în Rusia Sovietică

Nu ştim cu certitudine dacă „eseul“ Kiev-Moscova-Leningrad a fost realmente retras din librării, cum se spune.

Dosarul de informare operativă împotriva lui G.Călinescu nu cuprinde nicio aluzie la această carte.

Dar, în perspectiva epocii în care a apărut - de cumplită teroare şi de drastică cenzură - ne mirăm că a putut fi tipărit.

E drept că în presă, în paginile ziarului „Naţiunea“, textul viitoarei cărţi a apărut în serial în cursul anului 1946, când „cenzura“ comunistă nu stăpânea încă autoritar toate sferele publicisticii.

Dar în 1959, când textele din „Naţiunea“ erau reunite în volum, era cu totul altă situaţie!

Probabil că titlul şi faptul că se vorbea despre URSS i-a deschis calea şi a atenuat vigilenţa cerberilor presei.

E momentul să atragem atenţia, însă, că „impresiile de călătorie“ ale lui Călinescu erau de-o nocivitate extraordinară, în măsură a distruge imaginea idealizată a vieţii fericite din URSS, pe care ruşii propriu-zişi şi comuniştii români o propagau.

Cu o tentă permanent umorescă, de mare subtilitate, Profesorul a demontat, pus cu pas - în perspectiva sondării stilistice a culturii, civilizaţiei şi vieţii diversele aspecte ale realităţii sovietice, atenţionându-i pe cei care ştiau să citească printre rânduri asupra pericolului rinocerizării comuniste.

Prin studiul Exerciţiile lui Ioanide, pe care îl publicăm în continuare, îl „denunţăm“ pe autor pentru libertatea cu care şi-a scris ultima carte necenzurată apărută în anii comunismului şi-i învinuim de a nu fi observat acest lucru nu numai pe cenzori, ci şi pe criticii literari, care nu au evidenţiat, măcar după 1990, importanţa lucrării.

Exerciţiile lui Ioanide

Caz de opacitate a criticii? Imposibilitate de discernere şi relevare a substanţei unei cărţi? Negare şi desconsiderare a valorii ei la apariţie şi după aceea? Acţionare împotriva înseşi cerinţelor autorului, care sublinia că „una din funcţiile criticii este, după observaţiile esteticienilor, aceea de a surprinde intenţia autorului şi a judeca opera prin raportare la ea”?

Toate aceste întrebări şi multe altele ne vin în minte analizând cazul lucrării Kiev, Moscova, Leningrad, trecută total cu vederea la publicarea în volum (1949, în seria „Scriitorii noştri contemporani” a Editurii pentru Literatură şi Artă, BAR: I 211216) şi citată uneori doar bibliografic, iar după 1990 considerată (alături de voi. Am fost în China nouă, foarte interesant şi el) drept unul dintre gesturile de profundă obedienţă în faţa comunismului - şi ca atare o carte compromisă, un „reportaj” adulatoriu, conjunctural, fără valoare.

Poate că asemenea interpretări prin viu grai, neformulate în scris, s-ar susţine până la un punct, dacă nu ar exista mărturisirile foarte clare ale autorului din Prefaţa volumului. „Ca şi în cazul impresiilor asupra literaturii spaniole, dar de data aceasta a posteriori - ţinea să precizeze el - am stilizat pentru cititorii de intelectualitate subtilă, liniile tabloului, voind să ating structura esenţială. Căci de oriunde ai porni, de la literatură, ori de la percepţia directă, o civilizaţie nu e reală în prezenţa...


DIN CUPRINS:

Leul cu cinci picioare

I. Desfăşurarea „acţiunii informative''
1. Antecedente. Dosarul vechi
2. Incep să se adune sesizările
3. Momentul Bietulloanide
4. Momentul elaborării Scrinului negru
5. Abordarea tratatului de Istorie a literaturii române
6. Profesorul Călinescu ţine din nou prelegeri la Universitate
7. Ecourile apariţiei romanului Scrinului negru
8. Căutarea obsesivă a unei cărţi nescrise
9. Eşecul investigaţiilor Securităţii
10. Sesizări sosite după închiderea dosarului

II. Intercepţii telefonice şi cu aparatură de interior
1. Privire de ansamblu
2. G. Călinescu se enervează
3. Câştigul interceptărilor
4. Textele interceptărilor

III. Scrisori arestate
IV. Revolta mocnită şi explozivă a Profesorului
V. „Polemica“ Marin Preda/G.Câlinescu
VI. Reazem pentru apropiafi
VII. Inedite călinesciene

1. Scrisoarea confidenţială către doamna Calinescu
2. Articolul pentru »gazeta de perete''
3. Scrisoarea către Liliana

VIII. Rostiri memorabile
1. Premoniţii şi previziuni politice
2. Autocaracterizări şi reflecţii literar-culturale

IX. Criza erotică
X. Liliana personaj principal într-o piesănecunoscută de G.Călinescu
XI. „Tratatul“ versus Istoria literaturii române de la origini până în prezent
XII. Momente sărbătoreşti (Mişcarea din spatele cortinei)
XIII. Date biografice noi referitoare la G.Călinescu
XIV. Texte dramatice intermediare

- Secretarii domnului de Voltaire
- Crăiasa fără cusur
- Tragedia regelui Otakar şi a prinţului Dalibor

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.015 sec